LIKE PAGE

Search This Blog

duminică, 1 iulie 2012

Monastery Three Hierarchs


Mânăstirea Trei Ierarhi  din IAȘI 



Video Documentar :

Mânăstirea Trei Ierarhi din IAȘI :Poze




Photobucket

Photobucket

Photobucket










Sala Gotica-Trei Ierarhi 










Istoric:Sala Gotica:/ Langa biserica se afla o cladire ce adaposteste un muzeu de arta religioasa, care cuprinde, printre altele, obiecte legate de istoria manastirii Trei Ierarhi. Cladirea este cunoscuta si sub denumirea de Sala gotica, care a avut, insa, inca de la inceputurile sale, un destin putin obisnuit, de trapeza a manastirii Sfintii Trei Ierarhi (1635-1639), precum si de paraclis (secolul al XIX-lea).Numita gotica nu pentru arhitectura exterioara, ci datorita boltilor interioare in ogiva delimitate de nervuri de piatra, aceasta anexa se mai remarca printr-un balcon exterior cu 12 coloane cilindrice de piatra si un turn roman la intrare construit in timpul restaurarii generale a manastirii (1890), destinat sa preia functiile inaltului turn-clopotnita la care se renuntase. Infatisarea prezenta a cladirii se datoreaza restaurarii din 1960. In aripa vestica a cladirii sunt in prezent amenajate staretia si cateva chilii.
In chiliile de la Trei Ierarhi s-au petrecut evenimente de mare importanta pentru educatia si cultura romaneasca. In 1640, aici era instalata prima tipografie din Moldova, unde aveau sa fie tiparite Cazania romaneasca a Mitropolitului Varlaam, masivul sau tratat despre cele Sapte Taine ale Bisericii,Raspunsul la Catehismul calvinesc, precum si Pravila lui Vasile Lupu, prima antologie de legi a Moldovei.
In aceiasi ani, Domnitorul Vasile Lupu a pus bazele Colegiului de la Trei Ierarhi, prima institutie de invatamant romanesc din Moldova, organizata dupa modelul Academiei kievene. La sfarsitul secolului al XIX-lea, in chiliile de la Trei Ierarhi inca mai functiona Colegiul vasilian, sub numele de Scoala Normala Vasile Lupu. In 1874, din comisia de examinare a scolii facea parte si marele poet roman Mihai Eminescu, care a locuit un timp intr-una din chiliile manastirii.
Dincolo de scopul principal pentru care a fost construita, Sala Gotica aminteste de cel putin doua evenimente de prim rang din istoria manastirii. Mai intai, aici s-au desfasurat, in 1642, dezbaterile teologice pan-ortodoxe care s-au finalizat prin a aproba Marturisirea Ortodoxa alcatuita de Petru Movila, mitropolitul Kievului, eveniment ramas in istorie sub denumirea de Sinodul de la Iasi. Peste timp, in 1888, paraclisul aflat in Sala gotica, care adapostea temporar racla Sf. Cuvioase Paraschiva, a fost martorul celei mai cunoscute si uimitoare dintre faptele minunate ale sfintei, ale carei moaste nu au fost atinse de puternicul incendiu din noaptea de 26 spre 27 decembrie, desi totul in jur a ars.
Adapostind deja de decenii obiecte de patrimoniu istoric si bisericesc, Sala gotica se infatiseaza din 15 octombrie 2001 cu o noua organizare muzeala, vechiului ansamblu de piese adaugandu-i-se altele acum aduse.
Cele mai valoroase obiecte detinute sunt, fara indoiala, acelea care se afla in directa legatura cu biserica celor Trei Ierarhi din perioada domniei ctitorului ei, Vasile Lupu (1635-1653).
Astfel, fragmente de fresca din pictura originala executata de iconari rusi stau marturie a deosebitei sensibilitati artistice cu care a fost pictata biserica, fapt care l-a determinat pe un observator din epoca sa exclame ca “asemenea opera de pictura miniaturista, executata cu atat farmec, cum sunt cele ce se afla pe arcele si boltirile celor doua cupole din aceasta biserica, n-am mai vazut in nici o tara” (Evlia Celebi, calator turc). O valoare aparte o constituie tabloul votiv, reprezentand pe Vasile Lupu si familia sa. Icoana imparateasca a Sfintilor Trei Ierarhi da marturie singulara asupra frumusetii capetesmei executate la Moscova in 1639. Alte obiecte valoroase care ilustreaza epoca vasiliana sunt remarcabilele acoperaminte de mormint brodate reprezenta pe Doamna Tudosca, sotia voievodului, si pe fiul sau Ioan, acestea fiind, dupa traditie, chiar opera Doamnei. Un epitrahil brodat si doua cupe de argint aurit se numara printre donatiile lui Vasile Lupu pentru ctitoria sa. Nu putea lipsi din expunerea muzeala un exemplar din prima tiparitura moldoveneasca in romaneste, Cazania mitropolitului Varlaam al Moldovei, monument de limba care a vazut lumina tiparului in chiliile manastirii (1643).
Dedicat artei si istoriei bisericesti din Moldova secolelor XVII-XIX, muzeul Sala gotica se doreste a fi un edificiu viu, care sa contribuie la mai buna cunoastere a trecutului nostru. Aceasta incercare este subliniata si de constanta organizare a unor expozitii temporare, ce constituie rechemari ale vizitatorilor intr-un spatiu in care taina trecutului se deschide, oferindu-i celui ce intra cheia unui viitor in care frumusetea sa salveze lumea.

ISTORIC/Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi din Iași este un monument de arhitectură de mare valoare din România fiind situată în centrul tradițional al Iașului, pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt - fosta Uliță Domnească. Biserica "Trisfetitelor" a fost ridicată de către voievodul Vasile Lupu, intre anii 1637 -1639, ca necropolă domnească, reflectând aspirația ctitorului spre lumea bizantină, combinând structuri și forme tradiționale cu materiale prețioase și o decorație fastuoasă.

Hram Gravată în piatră pe fața sudică a bisericii Trei Ierarhi , inscripția votivă ne lasă să citim: "...am ridicat acestă ctitorie în numele celor trei sfinți: Vasile cel MareGrigore TeologulIoan Gură de Aur și a fost sfințită în luna mai, ziua a șasea, a anului 7147 (1639) de mitropolitul Varlaam...". Dintr-o dată hramul folosit situează edificiul într-o lume care a fost aceea a Sfinților Părinți ai Bisericii, apărători ai dogmelor niceene, aureolați de cunoștere și renumiți pentru zelul lor. Dacă atunci, în acel frământat al IV-lea secol creștin, cei trei teologi luptaseră pentru a salva unitatea bisericii, iată cum constructorii bisericii ce le poartă numele au reușit douăsprezece secole și jumătate mai târziu să contopească numeroase influențe din lumi distincte într-un singur monument, legat structural tradiției locului. Spațiul ecleziastic astfel constituit și-a câștigat un loc de prim rang în arta românească, în istoria poporului, a țării și în Biserica Ortodoxă. El reușește să ilustreze o perioadă istorică semnificativă cu confluențe benefice și este reprezentativă pentru spiritul creator al unei societăți care, prin realizările ei artistice, e unică.

Ctitor:Ctitorul acestui monument singular, construit între anii 1637-1639, este credinciosul domn al Moldovei Vasile Lupu, una din figurile cele mai importante ale istoriei române, apărător recunoscut al Bisericii Ortodoxe. În timpul primilor ani ai domniei sale, când Patriarhia de la Constantinopole se găsea într-o situație critică - strivită de datorii, dominată de intrigi și lovită de dezordini -, Vasile Lupu intervine și încearcă să restabilească lucrurile; deasemenea mai târziu el va achita datoriile Sfântului Mormânt și pe cele ale mânăstirilor de pe Muntele Athos și va face numeroase donații ca inițiator al unor opere de cult și caritate creștin-ortodoxe în Polonia, Bulgaria și Grecia.

Remarcabilă mărturie a măreției domnului, biserica Trei Ierarhi se ridică în inima Iașului, pe actualul Bulevard Ștefan cel Mare și Sfânt, înconjurată încă de la început de bisericile Sfântul Nicolae, Sfântul Sava, Golia și Barnovski, cărora li s-au adăugat succesiv alte monumente religioase și laice, atrase - am putea spune - de centrul tradițional, de locul pe care istoria l-a înnobilat.
Impresionantă, făcută parcă pentru 'a lăsa uimit' sufletul contemporanilor, construcția răspunde dorinței de fast a ctitorului său despre care Nicolae Iorga spunea că "încă de a doua zi după urcarea pe tron și-a luat numele de Vasile și a pătruns în visul bizantin". Și, într-adevăr, biserica Trei Ierarhi din Iași reflectă aspirația spre această lume minunată a Bizanțului, combinând structuri și forme tradiționale cu materiale prețioase și o decorație fastuoasă.

Arhitectura:După cum rezultă și din studiul alcătuit de G. Balș, monumentul respectă în linii mari planul bisericilor moldovenești din secolul al XVI-lea - un plan triconc influențat de biserica din Galata, având totuși o turlă suplimentară deasupra pronaosului. Bolta, respectând ingeniosul sistem moldovenesc de construcție al bolților, cuprinde două registre suprapuse de patru și respectiv opt arce de boltă dispuse oblic și care, împreună cu pandantivele de deasupra lor, reușesc să reducă diametrul clopotniței. În exterior, pe fațade, aranjarea elementelor decorative ne amintește de biserica mânăstirii Dragomirna (Moldova 1606-1609) și împărțirea paramentului cu ajutorul unei centuri întâlnită la mănăstirile din Muntenia. Influența goticului transilvan este vizibilă în multe locuri: la contraforturi, la armătura de piatră a ferestrelor, la profilul ușilor, chenarele cu baghete și arce în acoladă. Ceea ce imprimă edificiului un caracter particular și o așază între cele mai originale creații ale artei moldovenești, este contrastul armonios dintre formele arhitecturale bine reliefate și proporționate, și decorațiile sculptate care îmbracă precum o dantelă toată suprafața celor patru fațade, inclusiv contraforturile și arnivoltele de pe laturi și de la baza clopotnițelor". Ornamentațiile sunt din cele mai variate: nișe adânci cu arcade fasciculate conform modelelor orientale, colonete ca ale bisericilor rusești, vase persane din care se ridică ramuri înflorite, motive geometrice întâlnite și în Georgia și Armenia, paramentul împărțit de o centură în formă de sfoară răsucită încadrată de două benzi de marmură decorate în stil renascentist sau baroc. Toate acestea se aranjază într-o unitate careia lumina pare să-i dea viață. În plus subliniată printr-o colorare lazurit pusă în evidență prin aurire, această decorație contribuie din plin la celebritatea pe care biserica Trei Ierarhi și-a câștigat-o încă de la construcția sa. Pictura a fost realizată de cei mai vestiți meșteri; Sidov Pospeev, Iacob Gavrilov, împreună cu pictorii moldoveni Nicolae Zugravul cel bătrân și Ștefan. Paul de Alep, arhidiacon al Antiohiei care l-a însoțit pe patriarhulMacarie în călătoria acestuia prin Principatele Române, în secolul al XVI-lea, după ce a examinat cu mare atenție edificiul, și-a exprimat întregul său entuziasm în cartea sa "Călătorii" scrisă în arabă și publicată la București în 1900, în traducere românească.

În biserică au fost aduse în iunie 1641, moaștele Sfintei Parascheva, trimise de patriarhia și sinodul de la Constantinopol în semn de recunoștință pentru acțiunile și donațiile generoase ale domnitorului Vasile Lupu. Racla cu cinstitele moaște a fost transportată cu o corabie pe Marea Neagră, fiind însoțită de trei mitropoliți greci;Ioanichie al Heracleei, Partenie al Adrianopolului, și Teofan al Paleopatrei. Ajungâd la Galați, apoi la Iași, au fost întâmpinate de Vasile Vodă Lupu, de mitropolitulVarlaam și de episcopii de Roman și Huși, de cler și credincioși. În ziua de 13 iunie 1641, moaștele au fost așezate în biserica mânăstirii Sfinții Trei Ierarhi. Moaștele Cuvioasei Parascheva au fost strămutate în Catedrala Mitropolitană din Iași după sfințirea acesteia la 23 aprilie 1887.
Jefuitâ și arsă de navălitori din Est (1650) și din Nord (1686), zguduită de cutremure (1711178117951802, ) biserica va fi restaurată între anii 1882 - 1887 (arhitectura) iar pictura și amenajarea interiorului a durat pâna în anul 1898, resfințirea lăcașului făcându-se în anul 1904. Alături de ctitori, la Trei Ierarhi își dorm somnul de veci cărturarul voievod pribeag Dimitrie Cantemir (1710-1711) și primul domnitor al României, Alexandru Ioan Cuza (1859-1866).
În curtea bisericii a fost construită o mănăstire din care azi se mai poate vedea clădirea cu sala gotică, vechea 'Schola Basiliana', mărturie a bogăției vieții culturale din acea epocă. Tipografia ce a fost instalată aici, a cărei presă tipografică era adusă de la Kiev datorită ajutorului mitropolitului Mitropolitul Petre Movilă, a fost condusă de starețul mânăstirii și director al școlii nou deschise, călugărul Sofronie. Aici a apărut prima lucrare tipărită (în greacă) din Moldova și, anul următor, celebra Cazania a mitropolitului Varlaam.

Date importante din istoria Manastirei :Sinodul interortodox de la Iași din 1642 care a adoptat celebra Marturisire de credință ortodoxă și anul 1645 când a fost uns patriarhul Paisie al Ierusalimului fost stareț la Mânăstirea Galata. În ianuarie 1993, lucrările simpozionului desfășurat la Iași sub egida Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, primăria orașului Iași, consiliul local și Mitropolia Moldovei și a Bucovinei au scos la iveală rezultatele a numeroase studii specializate privind starea și nevoile construcției precum și interesul manifestat de autorități pentru conservarea și punerea în valoare a edificiului. Din 1997, în incinta mânăstirii a fost dezvelit bustul lui Mihai Eminescu care a locuit o vreme aici.După ce a funcționat pentru o lungă perioadă de timp exclusiv ca biserică, în anul 1991 mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi a fost reînființată.

Cu ocazia lucrărilor de restaurare datorate arhitectului André Lecomte du Nouy în anii 1882-1890, biserica Trei Ierarhi și-a văzut distrusă pictura interioară originală. Anumite intervenții controversate au marcat atunci o etapă caracteristică în procesul restaurărilor în România, animata de acțiuni și dezbateri publice, de o lupta de opinii între intelectualii epocii și mediile oficiale, care au condus în final la afirmarea câtorva principii corecte privind protecția și restaurarea monumentelor istorice. Fără a putea fi totuși egalată, principala ctitorie a lui Vasile Lupu a fost folosită ca sursă de inspirație pentru construcția și decorarea bisericii din marele ansamblu arhitectural al mănăstirii de la Cetățuia (1669-1672) în imediata apropiere a Iașului precum și a bisericii mănăstirești de la Putna. Azi, biserica Trei Ierarhi are mai bine de 350 de ani. Ea reprezintă un monument inconfundabil, care păstrează toată puterea tradiției. Patina timpului care estompează azi strălucirea decorației de altădată îi împrumută în schimb sobrietatea vârstei. Linia sveltă a siluetei sale și ornamentele dispuse în rânduri orizontale animă întreaga biserică. Dacă, după cum Anton Dumitru o amintește în a sa "Carte a întîlnirilor admirabile", Paideuma reprezintă în greacă 'cel care este cult', dar înseamnă și 'locul unde se învață', 'locul unde se întâmplă ceva', atunci, un astfel de loc este cel de la Trei Ierarhi din Iași deoarece el arată din plin în ce măsură se pot combina și coexista influențe provenind din culturi atât de variate cu condiția ca ele să găsească o înțelegere perfectă, într-o ambianță de sărbătoare, alături de o gazdă primitoare.



Publicat de Colotin Sebastian